Tuesday, August 14, 2012

Baked Pasta

Sorry Pu3 yer.. janji dengan u nak update resipi malam tadi tp akhirnya dah kenyang berbuka langsung tertidur.. hehehe so meh salin resipi kak nya yang main hantam jer letak ni.. tapi rasanya not bad.. anak-anak semua suka.. berulangkali makan.. bangun pagi tadi tengok dah abis :)

Baked Pasta

Bahan-bahannya:

1 cawan pasta (pilih la jenis apa u suka yer.. i pilih jenis medium shells)
1 tin mushroom cream soup
1/2 batang carrot (diparut)
udang dan ayam di potong kecil2
bawang merah untuk menumis
sebiji telur
dua keping roti canai segera (cap 'kawan' mmg terbaik :))
sedikit daun sup
sedikit serbuk lada hitam
sedikit cheese untuk ditabur (cheesdale pun boleh tp carik2 kan ia)
sedikit mentega
cara-caranya:

Rebuskan pasta hingga lembut kemudian toskan. Kemudian tumiskan sedikit bawang hingga kekuningan. Masukkan ayam dan udang goreng hingga naik bau dan sedikit masak, masukkan carrot yang telah diparut. Masukkan mushroom soup disusuli dengan sebiji telur yang telah dipukul. Masukkan juga sedikit serbuk lada hitam. Seterusnya masukkan pasta digaul sebati. Akhir sekali masukkan daun sup yang telah dipotong kecil. Setelah siap semua, sediakan loyang, letakkan sekeping roti canai segera.. kemudian tuangkan pasta yg siap di goreng tadi ke dalamnya. Carik2kan cheese di atas adunan tadi.. dan seterusnya ditutup dengan sekeping lagi roti canai segera. Setelah itu sapukan sedikit mentega di atas roti canai supaya ianya tidak kering apabila di bakar. Siap semua bakar dengan api 180 deg lebih kurang 20 minit.

 inilah rupanya bila dah siap di bakar..
okeh dipotong untuk dimakan.. memang lazat.. silalah mencuba okay :)

Thursday, August 9, 2012

Chicken Pie

first time try masak chicken pie ni.. sebelum ni dok tengok jer org masak kan.. semlm tiba2 la datang mood terlebih rajin nak mengetest... so kita pun mcm biasa.. menggoogle la resepi2.. and terhasillah chicken pie yg lazat gitu :) tadaaaa ini diaa..


sorry ek.. ruper sket huduh.. tp rasanya marbeles okay! hahaha .. ini resepi yang dibuat semalam..

1 tin creamy mushroom soup
1 biji bawang besaq - di potong dadu
1 ulas bawang putih - dimayang2 nipis
1 keping dada ayam
1 biji kentang sederhana besaq
1 batang carrot
sedikit lada hitam
2 sudu besar minyak utk menumis
cheese (apa2 jer.. saya pakai cheesdale)
2 keping roti prata segera jenama 'kawan'
sebiji telur di pukul bersama-sama dengan sedikit mentega


cara-caranya:

mula-mula rebuskan carrot, kentang (dipotong dadu terlebih dahulu) bersama isi ayam.. letakkan secubit garam.. dah agak empuk tutupkan api dan carik2kan isi ayam.. kemudian tumiskan bawang putih beserta bawang besaq.. bila dah naik bau semerbak wangi tu.. masukkan ayam dan kentang serta carrot.. kaup dan balikkan.. masukkan satu tin mushroom soup dan setengah cawan air rebusan ayam dan carrot tadi.. letakkan sedikit serbuk lada hitam.. kacau hingga sebati atas api yang sederhana lebih kurang 5 minit.

Kemudian letakkan sekeping roti canai segera didalam loyang.. cucuk-cucukkan sedikit dengan garfu.. masukkan semua bahan yang telah dimasak tadi ke dalam loyang.. kemudian taburkan cheese ke atas adunan tadi.. siap ratakan adunan, tutup adunan dengan sekeping lagi roti canai segera.. kemudian glisskan dengan telur yang telah di pukul dengan mentega tadi untuk mencantikkan lagi rupa pie kita.. dah siap masukkan kedalam oven dan dibakar dengan suhu 180 degree selama 15 minit. tadaaa siap!! mudahkan!

keudara bersama FBI @ HOTFM AM CREW

MHI @ TV3 - Jan 2, 2009

Tempat Yg Telah Ku Jejaki

There was an error in this gadget