Thursday, August 9, 2012

Chicken Pie

first time try masak chicken pie ni.. sebelum ni dok tengok jer org masak kan.. semlm tiba2 la datang mood terlebih rajin nak mengetest... so kita pun mcm biasa.. menggoogle la resepi2.. and terhasillah chicken pie yg lazat gitu :) tadaaaa ini diaa..


sorry ek.. ruper sket huduh.. tp rasanya marbeles okay! hahaha .. ini resepi yang dibuat semalam..

1 tin creamy mushroom soup
1 biji bawang besaq - di potong dadu
1 ulas bawang putih - dimayang2 nipis
1 keping dada ayam
1 biji kentang sederhana besaq
1 batang carrot
sedikit lada hitam
2 sudu besar minyak utk menumis
cheese (apa2 jer.. saya pakai cheesdale)
2 keping roti prata segera jenama 'kawan'
sebiji telur di pukul bersama-sama dengan sedikit mentega


cara-caranya:

mula-mula rebuskan carrot, kentang (dipotong dadu terlebih dahulu) bersama isi ayam.. letakkan secubit garam.. dah agak empuk tutupkan api dan carik2kan isi ayam.. kemudian tumiskan bawang putih beserta bawang besaq.. bila dah naik bau semerbak wangi tu.. masukkan ayam dan kentang serta carrot.. kaup dan balikkan.. masukkan satu tin mushroom soup dan setengah cawan air rebusan ayam dan carrot tadi.. letakkan sedikit serbuk lada hitam.. kacau hingga sebati atas api yang sederhana lebih kurang 5 minit.

Kemudian letakkan sekeping roti canai segera didalam loyang.. cucuk-cucukkan sedikit dengan garfu.. masukkan semua bahan yang telah dimasak tadi ke dalam loyang.. kemudian taburkan cheese ke atas adunan tadi.. siap ratakan adunan, tutup adunan dengan sekeping lagi roti canai segera.. kemudian glisskan dengan telur yang telah di pukul dengan mentega tadi untuk mencantikkan lagi rupa pie kita.. dah siap masukkan kedalam oven dan dibakar dengan suhu 180 degree selama 15 minit. tadaaa siap!! mudahkan!

3 comments:

Azura Mendezz said...

sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!nak buat tp xde oven!
Hukkk~~

Azura Mendezz said...

sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!nak buat tp xde oven!
Hukkk~~

nyonyacyber said...

hahaha kawin hari tu takder yg kasi hadiah oven ek.. :p

keudara bersama FBI @ HOTFM AM CREW

MHI @ TV3 - Jan 2, 2009

Tempat Yg Telah Ku Jejaki

There was an error in this gadget