Sunday, August 4, 2013

Anak itu amanah Allah..

Malam tadi sambil-sambil layan FB aku terpandang sesuatu yg di share olehnsalah sorang rakan fb ku.. Sesuatu yang bila aku baca memang membuatkan hatiku panas dan amarah tiba-tiba meluap-luap jadinya.. Eh jap.. Korang jangan salah faham.. Bukan sbb status yg kawan aku share tu berkaitan dengan aku.. Tak der kena mengena pun.. Tapi kisah yang dishare di status itu buat aku sentap.. Mesti korang nak tahu apa citer yang buat aku marah sangat kan.. Aku percaya korang pun akan rasa marah bila baca.. Ni aku letakkan print screen status yg buat aku marah dgn si bapa yg x layak ada anak tu..


Sakit tak hati korang bila baca kisah ni.. Dah la tak bertanggungjawab.. Sanggup nak shopping tinggalkan anak dlm kereta sorang diri.. Dah tinggal anak, tak dpt buka pintu masih sayangkan keretanya dari sayangkan anak sendiri. Bagi aku parents macam ni memang layak di dakwa atas kesalahan mendera anak.. Bukan kecuaian lagi dah. Memang perbuatan yang tak boleh dimaafkan. Parents macam ni bernasib baik sebab Malaysia tidak ketatkan undang-undang berkaitan hal ini.. Kalau di negara barat dah pasti parents begini dikenakan tindakan tegas. 

Anak itu anugerah Allah.. Bawa-bawalah bertanggungjawab akan amanah yang diberikan pada kita. Berapa ramai pasangan yang bersusah payah untuk dapatkan anak, kita dah dikurniakan rezeki dari Allah ni, jagalah sebaiknya.. Jangan sesekali diabaikan tanggungjawab ini. Serius aku anak2 dah besar ni pun x pernah tinggal anak dalam kereta samada tidur atau sedar. Bahaya itu ada dimana-mana.. Sesaat kita lalai boleh merubah segalanya. Tak dapat aku bayangkan situasia anak dah kebiruan mcm tu masih nak keras kepala sayangkan cermin kereta yang boleh dicari ganti.. Anak ni tiada gantinya.. Sekadar peringatan buat semua.. Jangan sesekali tinggalkan anak dalam kereta tanpa pengawasan.. Beringatlah ya..

No comments:

keudara bersama FBI @ HOTFM AM CREW

MHI @ TV3 - Jan 2, 2009

Tempat Yg Telah Ku Jejaki