Tuesday, August 27, 2013

kuih seri muka a.k.a pulut sekaya

hari ni nak citer pasal masak2 plak.. sebab aku ni jenis yang memang jarang masuk dapur.. almaklumlah dapur tu dah mmg incik suamiku conquer kan... jadi aku kena la beralah demi kesejahteraan rumahtangga katakan heheh (sebenarnya aku tak pandai masak macam incik suami sbb tu dapur tu bukan milik aku keh keh keh) okay.. malam tadi citer dia anak bongsu kesayanganku.. sorang2nya hero hensem aku tu nak makan pulut sekaya atau orang bandar2 sebut kuih seri muka... orang kampung cam aku ni memang panggil pulut sekaya jer hehe.. agaknya lepas makan terasa kaya kot.. kaya kalori hehehe. so aku pun merajinkan dirilah mencuba menghasilkan sepelengat hahah klasiknya bahasa.. seloyang ek korang sebut.. siap jugaklah kuih seri muka tu dgn muka tak berseri aku sebab dah tengah malam baru siapnya kan.. boleh la buat bekal anak pergi sekolah pagi ni.. hahah berseri-serilah muka anak-anakku pagi ni pi sekolah dapat bawa bekal.. dia orang memang suka kalau dapat bawa bekal.. selalu ayahnya yang siapkan bekal untuk dia orang.. mamanya jarang-jarang sekali lah kan... almaklumlah pagi-pagi aku agak kelam kabut kalau nak masuk dapur ni.. so kalau nak buat bekal untuk dia orang memang aku kena siapkan malam-malam macam malam tadi laa.. ok melalut pulak ek.. bila post kat instagram or fb nanti mesti ada kengkawan yang sama spesis macam aku akan tanya resepi hehehe... resepi ni aku google jer sebenarnya.. kalau nak ikutkan dulu-dulu zaman aku sekolah, mak aku tu memang handal bab kuih-kuih ni.. sebab mak aku dulu jual kuih nak besarkan kita orang 7 beradik,. kalau ada function apa2.. meeting umno ker apa ker.. memang mak aku la ambil tender siapkan kuih-muih ni..sebab tu aku cakap mak aku handal.. tapi standardlah.. bila mak handal anak mak memang tak handal la kan... anak mak handal bab makan ja.. betul tak? betulkan..... lain la kalau anak mak rajin kan... okay.. tak nak melalut lagi.. meh aku tepek resepi yang aku guna malam tadi.. cer cuba pada yang rajin... :)


Bahan-bahan bahagian bawah:

2 cawan santan _ secubit garam
2 cawan beras pulut (ada org rendam dulu.. tapi aku belasah jer tak der rendam2 pun.. cuci bersih2 dulu la kan..

Bahan bahagian atas:

3 biji telur ayam
2 cawan santan + air daun pandan (kalau x der  daun pandan letak jer pewarna hijau)
2 sudu besar tepung jagung atau tepung gandum (mana2 pun boleh asalkan ada kat umah haha)
1 cawan gula
secubit garam

cara-caranya:

Panaskan periuk kukus, santan dan pulut dicampurkan dan dikukus lebih kurang 20 minit (kukusan tu pastikan betul-betul panas. Bila pulut dah masak, keluarkan dari periuk pengukus dan padatkan guna sudu (supaya pulut x berderai bila kita potong kuih nanti). Kemudian blenderkan bahan-bahan untuk bahagian atas. siap blender tuangkan atas pulut tadi dan kukus lagi lebih kurang 30 minit atau hingga masak. Dah siap tunggu sejuk dulu baru potong yer.. baru la sedap untuk di ngapppppp... selamat mencuba ya!

4 comments:

Anonymous said...

steadyla che kak...lps neh buat pulut kacau plak nooo...

nyonyacyber said...

ahaha pulut kacau will try! insyaallah

Lynna Ghani said...

weh....sedapnyaaaaaaa tgk time2 lapaq kebuloq ni hehehhee

-AlongDOL :P

nyonyacyber said...

hahah buat laaa cepat!

keudara bersama FBI @ HOTFM AM CREW

MHI @ TV3 - Jan 2, 2009

Tempat Yg Telah Ku Jejaki

There was an error in this gadget